Historia najnowsza – materiały źródłowe

W mijającym, kolejnym obfitującym w wiele wydarzeń tygodniu uczniowie klas 8 pracują mając w ręku autentyczny i wiarygodny materiał źródłowy, nie tylko opracowanie podręcznikowe.

Są to egzemplarze prasy podziemnej/bibuły z tzw. drugiego obiegu. Uczniowie już kojarzą, co znaczą te pojęcia.

https://drive.google.com/drive/folders/1LTySgUWQY4B04DwsNbK3ZhYjebPaUZhx?usp=sharing

to dokumenty z archiwum rodzinnego, dowody zaangażowania w podziemną działalność opozycyjną w l. 80 XX w.

Ponieważ źródła tego rodzaju są coraz rzadsze (np. przechowywane w niewłaściwych warunkach, podatne na zniszczenie) zachęcam do obejrzenia. Być może będzie to inspiracją do własnych poszukiwań lub do powrotu do własnych rodzinnych pamiątek.

Chodzi o to, by czas nie zatarł w pamięci dowodów wielkiej odwagi, zwłaszcza z Wielkopolski.

Uczniów chciałbym zainspirować, że jeżeli pozwalają Wam warunki, to lekcje historii są okazją do przyniesienia, prezentacji własnych archiwaliów (chociaż w postaci ich zdjęć) i opowieści o nich jako świadectwa historii najnowszej (od 1945 r.).

Marcin Czaja

Skip to content