skip to Main Content
Menu
O Bezpiecznym Użytkowaniu Internetu, Podczas Wakacji I W Trakcie Roku Szkolnego

O bezpiecznym użytkowaniu internetu, podczas wakacji i w trakcie roku szkolnego

Szanowni Państwo, drodzy Rodzice…!

W dobie ciągłego postępu technologicznego, mając nieograniczony niemal dostęp do elektronicznych gadżetów i wirtualnego świata, szczególnie dla nas ważnym powinno być rozpoznanie zalet i zagrożeń płynących z kontaktu dziecka z nową technologią. Niedawno odbyły się w naszej Szkole warsztaty dla Rodziców, poświęcone właśnie tematyce interakcji dziecka z komputerem oraz możliwości kontroli rodzicielskiej w tym obszarze. Zagadnienie to może być szczególnie istotne teraz – za moment wakacje, które sprzyjają spędzaniu czasu na zabawie i rozrywce, także tej z konsolą, tabletem, komputerem.

Prosimy o zwracanie uwagi przede wszystkim na:

– czas spędzany przez dziecko przy komputerze, tablecie, telewizji (nadmierna ekspozycja na bodźce płynące z urządzeń multimedialnych wpływa niekorzystnie na układ nerwowy dziecka!),

– treść gier, którymi bawi się dziecko (niektóre mogą zawierać przemoc, nagość, wulgarne słownictwo – informują o tym symbole PEGI na opakowaniu),

– strony internetowe i komunikatory, które odwiedza (większość serwisów społecznościowych ustala minimalny wiek swoich użytkowników – tymczasem nasi uczniowie już mają tam swoje profile!),

– zaangażowanie dziecka w inne aktywności (jeśli komputer, tablet, telewizor jest jedynym „przyjacielem” i głównym zajęciem dziecka, należy wziąć pod uwagę, iż może być ono uzależnione!).

Nie bez powodu w międzynarodowych klasyfikacjach chorób pojawiają się nowe zaburzenia, o których nie słyszało się jeszcze przed kilkunastoma laty, jak nomofobia, FOMO czy FOLO (lęki związane z brakiem dostępu do Internetu). U młodszych dzieci obserwuje się też coraz częstsze opóźnienia w rozwoju mowy, łączone przede wszystkim z brakiem komunikacji werbalnej z drugim człowiekiem i przeciążeniem układu nerwowego bodźcami z zabawek multimedialnych.

Nie wszystkie gry komputerowe są jednak złe. Na rynku pojawia się sporo tytułów, które można proponować dzieciom jako wartościową, rozwijającą rozrywkę. Badania wskazują, iż kontakt dziecka z odpowiednio dobranym programem może stymulować jego rozwój poznawczy (pamięć, percepcję, koncentrację uwagi), a także pomóc w nauce matematyki czy języka obcego. Te same dane mówią jednak, iż najlepsze efekty uzyskuje się wówczas, gdy zabawie z komputerem towarzyszy ciepły, radosny kontakt z rodzicem lub opiekunem.

Jolanta Runowska – Szóstak, pedagog szkolny

Dagmara Kaczmarska, psycholog szkolny

Powiększ tekst Zmień kontrast
Back To Top