
Konkurs recytatorski już 31 marca!
Poniżej kryteria oceny recytacji. oraz rady dla młodych recytatorów od Pań polonistek. Kryteria oceny recytacji:
Numer kryterium | Kryteria | Liczba punktów |
I |
Znajomość tekstu
[dwa nieznaczne błędy (w tym podpowiedzi nauczyciela) – 2 punkty; od 3 do 5 błędów (w tym podpowiedzi nauczyciela) – 1 punkt; liczne błędy, podpowiedzi nauczyciela – 0 p.] |
0 – 2 p. |
II |
Wyraźne mówienie
[uczeń jest słyszany i rozumiany] |
1 p. |
III |
Właściwe tempo mówienia
[dostosowanie do sytuacji lirycznej ukazanej w wierszu; przestrzeganie znaków interpunkcyjnych ] |
1 p. |
IV |
Wyraziste mówienie
[uczeń dostosowuje sposób mówienia do sytuacji lirycznej ukazanej w wierszu; głosem wyraża uczucia, zaciekawia, wzrusza itp.] |
0 – 2 p. |
Jeżeli uczeń wykaże się bezbłędną znajomością połowy tekstu – otrzymuje ocenę dopuszczającą
Przeliczenie punktów na oceny (dopuszcza się możliwość stosowania + i -):
6 p. -> celujący
5 p. -> bardzo dobry
4 p. -> dobry
3 p. -> dostateczny
2 p. -> dopuszczający
1 – 0 p. -> niedostateczny
Rady dla recytujących:
- Przeanalizuj uważnie tekst; wyjaśnij, korzystając z różnych źródeł, wszystkie niezrozumiałe fragmenty.
- Zaznacz słowa i zwroty warte podkreślenia.
- Poćwicz staranną wymowę trudnych słów oraz końcówek wyrazów.
- Naucz się tekstu na pamięć.
- Podczas wygłaszania tekstu zwracaj się do słuchaczy i utrzymuj z nimi kontakt wzrokowy.
- Rób przerwy pozwalające nie tylko na zaczerpnięcie oddechu,ale również na podkreślenie wagi słów
- Zmieniaj ton głosu w zależności od treści zdań, które wypowiadasz.