Zadanie 1. Diagnozowanie uczniów, ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień. |
Sposoby realizacji |
Termin realizacji |
- Rozpoznawanie sytuacji osobistej, rodzinnej, wychowawczej i materialnej uczniów poprzez rozmowy indywidualne z uczniami, obserwacje, wywiady z rodzicami, wychowawcami klas, a także gromadzenie informacji przekazywanych przez nauczycieli, analiza dokumentacji wpływającej do szkoły
- Przeprowadzenie ankiety diagnostycznej wśród wychowawców klas systematyzującej wiedzę oraz rozeznanie w sytuacji rodzinnej, wychowawczej i dydaktycznej uczniów.
- Analiza dokumentacji, m.in. opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej rozmowy indywidualne z uczniami oraz porady i konsultacje dla uczniów
- Współpraca z nauczycielami, wychowawcami, rodzicami w celu rozpoznawania indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowaniu przyczyn niepowodzeń szkolnych.
- Przeprowadzanie rozmów indywidualnych z nauczycielami, uczniami, rodzicami
- Prowadzenie porad i konsultacji dla nauczycieli i rodziców
- Obserwację zachowania uczniów w wybranych sytuacjach szkolnych
- Stała współpraca z psychologiem szkolnym
|
na bieżąco, cały rok lub według zaistniałych potrzeb |
Zadanie 2. Diagnozowanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających im funkcjonowanie oraz uczestnictwo w życiu społeczności szkolnej. |
- Analiza dokumentacji, m.in. opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej rozmowy indywidualne z uczniami oraz porady i konsultacje dla uczniów
- Współpraca z nauczycielami w zakresie określenia trudności wynikających z rozwoju ucznia oraz innych przyczyn niepowodzeń szkolnych.
- Praca w zespole wychowawczo – profilaktycznym
- Prowadzenie rozmów z wychowawcami i nauczycielami na temat dostosowywania wymagań edukacyjnych do potrzeb ucznia
- Poradnictwo w tym zakresie dla wychowawców i nauczycieli
- Prowadzenie indywidualnych rozmów z rodzicami oraz porady i konsultacje dla rodziców zmierzające do wsparcia ucznia w procesie edukacyjnym mimo niepowodzeń szkolnych i trudności edukacyjnych
- Prowadzenie obserwacji zachowania uczniów w wybranych sytuacjach szkolnych
- Stała współpraca z psychologiem szkolnym
|
na bieżąco, cały rok lub według zaistniałych potrzeb |
Zadanie 3. Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu szkoły. |
- Diagnozowanie sytuacji rodzinnej, zdrowotnej, rówieśniczej , wychowawczej ucznia w celu podjęcia próby rozwiązania problemów wychowawczych , wsparcia go w procesie wychowawczym
- Prowadzenie indywidualnych rozmów z uczniami, poradnictwo
- Prowadzenie rozmów z wychowawcami i nauczycielami
- Pomoc w rozwiazywaniu bieżących problemów wychowawczych na terenie grupy klasowej
- Prowadzenie rozmów indywidualnych z rodzicami , porady i konsultacje dla rodziców
- Wprowadzenie jako narzędzia diagnostycznego obserwacji zachowania uczniów w wybranych sytuacjach szkolnych oraz ankiety diagnozującej wśród uczniów i nauczycieli
- Stała współpraca z psychologiem szkolnym
|
na bieżąco, cały rok lub według zaistniałych potrzeb |
Zadanie 4. Udzielanie uczniom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb |
- Udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie zajęć rozwijających uzdolnienia, rozwijających kompetencje miękkie oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym, zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, porad i konsultacji
- Udzielanie nauczycielom i rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formie porad, konsultacji
- Stała współpraca z psychologiem szkolnym
- Prowadzenie dokumentacji pracy pedagoga i teczek indywidualnych uczniów
|
na bieżąco, cały rok lub według zaistniałych potrzeb
|
Zadanie 5. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży |
- Realizacja działań wyznaczonych dla pedagoga wynikających z Planu Pracy Szkoły oraz Programu Wychowawczo – Profilaktycznego Szkoły.
- Podejmowanie działań informacyjno – profilaktycznych: – aktualizacja ulotek zawierających wykaz instytucji, telefonów wspierających ucznia, rodziców, nauczycieli, zamieszczanie bieżących informacji na stronie internetowej szkoły
- Prowadzenie indywidualnych rozmów z uczniami, rodzicami, nauczycielami dotyczącymi zdrowego stylu życia i profilaktyki zachowań ryzykownych
- Prowadzenie zajęć dla uczniów poszczególnych klas z zakresu profilaktyki zachowań ryzykownych (częstotliwość i tematyka zajęć dostosowana do pojawiającego się zapotrzebowania lub ewentualnych problemów wychowawczych) oraz umiejętności społecznych , integracji , nazywania emocji i nabywanie umiejętności radzenia sobie z emocjami
- Prowadzenia zajęć z zakresu motywacji , radzenia sobie ze stresem
- Stała współpraca z psychologiem szkolnym, nauczycielami i wychowawcami w kontekście zapobiegania zachowaniom ryzykownym i promowania zdrowia stylu życia
- Wspieranie działań profilaktyczno-wychowawczych podejmowanych przez wychowawców i nauczycieli
|
na bieżąco, cały rok lub według zaistniałych potrzeb |
Zadanie 6. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów |
- Zapewnienie w tygodniowym planie pracy możliwości indywidualnych spotkań z uczniami, nauczycielami i rodzicami.
- Udzielanie uczniom pomocy i wsparcia w zakresie rozwiązywania problemów: rodzinnych, szkolnych, rówieśniczych.
- Organizowanie zajęć dla uczniów z zakresu komunikacji interpersonalnej, radzenia sobie z emocjami, kształtowania pozytywnych postaw społecznych (poszanowanie godności, uczciwość w stosunku do innych, szacunek do samego siebie i innych).
- Prowadzenie pogadanek i rozmów wychowawczych w klasach we współpracy z wychowawcami klas i na ich wniosek
- Organizowanie opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej, rodzin niewydolnych wychowawczo, dysfunkcyjnych (dożywianie, pomoc rzeczowa).
- Organizacja spotkań indywidualnych i w razie potrzeby spotkań szkoleniowych dla rodziców mających na celu podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców (tematyka szkoleń zależna od zdiagnozowanych potrzeb i możliwości finansowych szkoły).
- Prowadzenie rozmów wspierających i terapeutycznych z uczniami, rodzicami i nauczycielami
- Stała współpraca z psychologiem szkolnym
- Udział w pracach zespołów do spraw indywidualnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Współpraca z instytucjami działającymi na rzecz pomocy dzieciom i ich rodzinom
- Analiza opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznych ukierunkowana na zgodne z zawartymi w niej zaleceniami zabezpieczenia uczniom potrzeb edukacyjno-terapeutycznych, rewalidacyjnych i odpowiedniego zakwalifikowania ich do zajęć dodatkowych w szkole
|
na bieżąco, cały rok lub według zaistniałych potrzeb |
Zadanie 7. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych |
- Prowadzenie rozmów z uczniami , w celu ustalenia przyczyn zaistniałej sytuacji konfliktowej
- Prowadzenie mediacji pomiędzy skonfliktowanymi stronami , w celu uzyskania porozumienia
- Informowanie rodziców o prowadzonych działaniach mediacyjnych i uzyskanych rezultatach
- Udzielanie porad w zakresie rozwiązywania konfliktów i sytuacji spornych
|
na bieżąco, cały rok lub według zaistniałych potrzeb |
Zadanie 8. Udzielanie pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów |
- Indywidualne rozmowy i konsultacje
- Współpraca z rodzicami i nauczycielami
- Uczestnictwo w spotkaniach Rady Pedagogicznej
- Uczestnictwo w spotkaniach z rodzicami
|
na bieżąco, cały rok lub według zaistniałych potrzeb |
Zadanie 9. Wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów, przyczyn ich niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających to funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu społeczności szkolnej oraz w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
- Prowadzenie indywidualnych rozmów i konsultacji z wychowawcami i nauczycielami w celu rozpoznania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia
- Eliminowanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu szkolnym, w grupie rówieśniczej
- Stała współpraca z psychologiem szkolnym
- Prowadzenie porad i konsultacji w zakresie sposobów komunikacji z uczniami opartych na wzajemnym szacunku i poszanowaniu granic obu stron
- Udzielanie pomocy nauczycielom w interpretacji opinii psychologiczno-pedagogicznych oraz innej dokumentacji dotyczącej ucznia
- Pomoc nauczycielom w zakresie wprowadzania zaleceń ujętych w opiniach i orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznych
- Prowadzenie szkoleń z zakresu Zespołu Aspergera, ADHD, Zaburzeń w zachowaniu, właściwej interpretacji opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
|
na bieżąco, cały rok lub według zaistniałych potrzeb |
Zadanie 10. Zadania dodatkowe |
- Działania na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej we współpracy z wychowawcami i Radą Rodziców
- Współpraca z koordynatorem Programu Żółty Talerz zajmującym się dofinansowywaniem obiadów w szkole
- Pomoc przy sporządzaniu opinii o uczniach na potrzeby Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, Sądu Rodzinnego, Policji czy Ośrodka Pomocy Społecznej
- Współpraca z instytucjami zajmującymi się wsparciem rodziny np. Sąd Rodzinny – kurator rodzinny, Ośrodek Pomocy Społecznej- pracownik socjalny, asystent rodziny, Policja- dzielnicowy, specjalista ds. nieletnich , Strażą Miejską, Fundacjami działającymi na rzecz dzieci i Rodziny, Fundacją „ Dajemy Dzieciom siłę” itp.
- Wsparcie pracy zespołu do spraw indywidualnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej wobec uczniów
- Kontrola realizacji obowiązku szkolnego
- Udział w projektach realizowanych przez szkołę i/lub inicjowanie realizacji projektów
- Współpraca z organizacjami szkolnymi – Samorząd Uczniowski i Rada Rodziców
- Stała współpraca z Dyrekcją Szkoły
- Udział w rozmowach rekrutacyjnych uczniów do I klasy.
- Prowadzenie wraz z psychologiem Szkolnego Koła Wolontariatu.
|
na bieżąco, cały rok lub według zaistniałych potrzeb |